Birçok başarılı projeye imza atan, Toon Boom’un Türkiye’deki yetkin isimlerinden olan 2D animatör ve Toon Boom Harmony sertifikalı eğitmeniz Emre Can Üçbaş ile sizler için söyleşi gerçekleştirdik. Üçbaş’ın 2D yapımı ve Toon Boom hakkında merak edilen birçok soruyu yanıtladığı söyleşimiz sizlerle…
Ben Emre Can Üçbaş. Canladırmaya ya da uluslararası dili ile animasyona küçük yaşlarda merak saldım. Çocukluğum çizgi film izleyerek ve kendi karakterlerimi oluşturarak geçti. Daha sonra karikatüre yöneldim ve Nezih Danyal Hocam eşliğinde birçok uluslararası karikatür yarışmalarında derece aldım. Lise yıllarımın sonlarında üniversitede hangi bölüm okuyacağım telaşı geldiğinde, ailemin de desteğiyle Eskişehir Çizgi Film Animasyon Bölümü tercihimi yapmıştım. 2006 yılında yetenek sınavlarını geçip Anadolu Üniversitesi Çizgi Film Animasyon Bölümü’nde okumaya hak kazandım.
Öğrenciliğimin İngilizce hazırlık dönemlerinde Rıdvan Çevik yönetiminde, Seçkin Yalın arkadaşımın desteğiyle “Yağmur Makamı” adındaki tamamıyla klasik animasyon olan kısa filmde Ahmet Tabak, Emre Konyalı, Murat Tahan, Hüseyin Gülgen, Osman Altın, Remzi San, Cihan Gültaş ve birçok yetenekli animatör ile birlikte görev aldım. Daha sonra 2008 yılında yine Arş. Grv. Rıdvan Çevik yönetmenliğinde “İrfan” adındaki kısa filmde görev aldım. Üniversite son yıllarında Düşyeri ekibi Eskişehir’e geldi ve böylelikle 2011 yılında Düşyeri Çizgi Film ve Animasyon Stüdyosu’nda çalışmaya başladım. 2016 yılına kadar Düşyeri’nde “RGGAYAS” ve “PİSİ” projelerinde karakter tasarımcı ve animatör olarak çalıştım. Tamamı Toon Boom ile yapılmış olan bu projeler 4 sezon devam etti. 2016 yılında “Kemik” adında, henüz şirketleşmemiş bir freelance ekibi oluşturduk ve bir süre bu şekilde devam ettik. Sonrasında Ankara’ya döndüm ve “Hopes” adında bir oyun şirketinde çalışmaya başladım. Bu süreçte Youtube’da, 6 - 12 yaş grubu için animasyonlar yaptık.
2019’da hayatıma freelance animatör olarak devam etme kararı aldım ve “İbi”, “Neşeli Dünyam”, “Tinky Minky”, “Kare”, “Maceracı Yüzgeçler” adlı Toon Boom animasyon dizisi projelerinde çalıştım. Şu anda Anima Okul’da Toon Boom dersleri vermekte ve kendi dizi, oyun, kısa film projelerimi geliştirmekteyim.
Yaklaşık 11 senedir Toon Boom kullanmaktayım. Toon Boom Animate Pro’dan Harmony 16’ya kadar, tüm Toon Boom ürünlerini profesyonel olarak deneyimlemiş bulunmaktayım
Toon Boom öncelikle daha fazla karakter animasyonuna zaman ayırabileceğin, “hareketlendirme” adı verilen robotik animasyonu kolay bir şekilde çözüp acting animasyonuna kafa yorabilecek vakti ayırabildiğin, gerektiğinde cell yapabileceğin, oldukça pratik bir program. Toon Boom’u ben seçmedim; Toon Boom beni seçti diyebiliriz. Düşyeri Animasyon Stüdyosu’nda 2 çok güzel ve başarılı projeyi geliştirirken, Toon Boom’u da öğrenmeye başlamıştık. Pepee’nin yönetmeni Emre Konyalı’nın bize Toon Boom'u tanıştırmasıyla birlikte, bu 2 projeyi henüz gelişim sürecinin başlarında olan Toon Boom ile büyüttük diyebilirim.
Toon Boom’da devam etmemin asıl sebeplerinden biri de yurt dışı. Kanadalı şirketin Toon Boom Harmony ile büyük bir yükselişe geçtiğine yakından tanık oldum ve şu an Disney, Pixar, DreamWorks, Fox, SPA (Klaus), Cartoon Network, Netflix gibi büyük film şirketlerinin 2D animasyon stüdyolarında Toon Boom kullanılmakta. Toon Boom kullanımı sadece dizi projelerine değil, uzun metrajlı sinema filmlerine de sıçramıştır. Bu da yeni Toon Boom stüdyolarının açılmasına ve bu stüdyoların Toon Boom bilen animatör arayışına girmelerine sebep olmuştur. Günümüzde İrlanda, İspanya, Güney ve Kuzey Kanada büyük bir Toon Boom animatör arayışı içerisinde. Yalnız dünya ile yarıştığınız için demonuzun ve portfolyonuzun sağlam olması gerekiyor. Bunun Türkiye’deki yansıması da ilgi çekici. Türkiye’deki animasyon sektörünün bu yeni olan 15 - 20 yıllık gelişimini göz önünde bulundurursak, 5 sene öncesine kadar Toon Boom hakkında bilgisi olmayan stüdyoların çoğunun şu an Toon Boom kullanıyor olması, 20 yaşındaki bu animasyon programı için büyük bir başarı örneği.
Toon Boom karakter animasyonu için ideal bir program çünkü 3D animasyonda olduğu gibi Toon Boom’da da belli açılarla da olsa bir karakter rigleyebiliyorsunuz. Bu da riglenmiş bir karakterin animasyon aşamasında tipinin ya da oranlarının bozulmamasını sağlıyor. Karakterin bozulduğunu hissettiğiniz anda ya da kontrol amaçlı, anında kütüphanenizden rigli karakterin istediğiniz açısını kopyalayıp sonraki frame’e yapıştırabiliyorsunuz. Değiştirmek istediğiniz bir çizime kolaylıkla varyasyon ekleyerek, animasyonunuza devam edebiliyorsunuz. Toon Boom’u diğer programlardan ayıran bir diğer özellik ise, Toon Boom’un animasyon yapan animatörler tarafından geliştirilmesi. Disney, Mercury Animation Works, Pipeline Studios, Brown Bags Films gibi birçok stüdyonun Toon Boom yaratıcılarıyla birlikte animatörlere uygun scriptler hazırlaması, amatör Toon Boom kullanıcılarına da yansımıştır. Bu da animasyonu daha keyifli hale getirmekte, sadece cut-out animasyon yapımını değil, cell dediğimiz klasik animasyon yapımını da eğlenceli kılmaktadır.
Dersin gerçek zamanlı olması sayesinde katılımcılar benimle bire bir konuşma ve akıllarındaki soruları anında sorma fırsatı elde ediyor. Soru cevap fırsatı haricinde, her dersin bitiminde o derse ait materyalleri ve videoları öğrencilerimize mail olarak gönderdiğimiz için, katılımcılar ders konularını tekrar tekrar izleme şansına sahip oluyor. Bunların dışında, bol uygulama ve pratiğe dayalı olan bu eğitimde, öğrencilerimiz yapmakta oldukları çalışmalarda takıldıkları noktaları bana direkt olarak danışabiliyorlar, kendi 2D portfolyolarını oluştururken benim rehberliğimden çok daha sağlıklı bir şekilde faydalanabiliyorlar. Bu da standart online eğitimlerden farklı olarak, öğrencilerle çok daha interaktif bir iletişim ve organik bir bağ kurmamıza yardımcı oluyor.
2D bildiğiniz gibi ayrı bir dünya. Eğer gerçekten bu işi yapmak istiyorsanız yönelin derim. Toon Boom bol pratik ve çizim isteyen bir program. Şayet çizimine güveniyorsan ve çizim yapmayı seviyorsan, Toon Boom’u şiddetle öneririm. “Çizimim fena değil ama ben rig yapmak istiyorum,” diyorsan buna da imkan sağlıyor. Ya da “Ben sadece cut-out animasyon yapmak istiyorum” dersen, sadece hazırlanmış riglere hareket vermek kalıyor. Riglenmiş Toon Boom karakterleri belli sitelerde mevcut ve oradan satın alıp animasyon yapabiliyorsun. Zaten demo hazırlamak için belli bir alanı seçmek çok önemli. Demonu o alanda yapman, çalışmak istediğin stüdyoya gönderdiğinde kafa karışıklığını ortadan kaldırıyor ve karşı taraf senin hangi alanda çalışmak istediğini daha rahat anlayabiliyor. Bu da senin diğer iş başvurularından sıyrılmanı ve ön plana çıkmanı sağlıyor. Ya da karakter tasarımından karakter rigine kadar, tamamen senin hazırladığın bir projeyi demo haline getirip sunabilirsin.